Ska jag som halvsyster bara godta testamentet?

Halvsyster avliden testamente skrivit. Inga barn mannen avliden testamente till skrivit till svägerskans barnbarn. Ändrat i originalet från svägerskans till barn - barnbarn, skall jag bara godta detta??

mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din halvsyster har rätt att testamentera bort all sin kvarlåtenskap till vem hon vill. Då hon dessutom inte har några barn så finns det ingen som kan kräva sin laglott. Förutsatt att testamentet är giltigt ska testamentet följas och det finns dessvärre inget du kan göra åt det. Formkraven för att testamentet ska vara giltigt hittar du i 10 kap. 1 § Ärvdabalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare