FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/09/2018

Ska jag ge bort saker som en gåva eller ett lån?

Hej,

Min fru och jag har två söner och tänker hjälpa dem båda med köp av bostad, storleksordningen 400 000kr vardera.

De kommer förmodligen köpa bostaden med några års mellanrum då det skiljer i ålder. Båda är i samboförhållanden.

Vår tanke var att när de köper sina bostäder ge dem varsitt lån utan amortering eller ränta som löper tillsvidare och som dokumenteras skriftligt.

Är det en bra lösning eller finns det fördelar med en mer definitiv "gåva" med ett gåvobrev där det anges att gåvan skall ses som förskott på arv.

Finns det några problem om det utformas som ett lån vid en eventuell bodelning/arvsskifte ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att göra detta som ett lån eller en gåva har relativt liten praktisk betydelse.

Om lånen inte löses påverkas arven så till vida att skulden kvittas mot delar av det som arvingarna annars skulle få. Om båda barnen får sådana lån blir påverkningen på arvet marginell.

Om ni istället gör det som en gåva kommer gåvan ses som förskott på arv. Förskottet dras av från laglotten när arvet delas ut. Det betyder alltså att större del av arvet kan regleras genom testamente.

Skulder räknas som en tillgång vid en bodelning vilket innebär att de ska dras av från dina tillgångar innan bodelningen görs. Av denna anledningen kommer du troligen att få mer i en bodelning om du ger detta som en gåva istället som ett lån.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare