Ska gåva av fastighet avräknas som förskott på arv?

Hej, min fru har fått en fastighet i gåva (sommarställe) av sin mor för 8 år sedan, det skrevs inget gåvobrev. Nu är det lite tvist vid arv då hennes bröder inte ser detta som en gåva utan del av testamentet, och skall avräknas. - Vi vidmakthåller att detta är en gåva, men det finns inget gåvobrev eller annan dokumentation, jag står dock som ensam ägare på fastigheten. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i ärvdabalken (ÄB).

Ska fastigheten avräknas som förskott på arv?

Enligt 6 kap. 1 § ÄB ska gåvor som den avlidna under sin livstid har skänkt till en arvinge räknas som förskott på arv. Detta innebär att fastigheten som din fru har fått i gåva kommer att avräknas. I praktiken sker detta genom att din frus andel av arvet minskas med fastighetens värde.

Undantag från regeln om avräkning görs endast om det i gåvobrevet eller annan dokumentation finns en föreskrift som säger att gåvan inte ska räknas som förskott på arv. Även detta följer av 6 kap. 1 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare rådgivning är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline via vår hemsida eller på telefon: 08-533 300 04

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare