FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/06/2019

Ska föräldrar betala hyran till 18-åring?

Hej!

Jag fyllde nyss 18 år gammal och nu ska få CSN direkt till mig själv. Jag får ca 3500 vilket ingår inackorderingsbidrag.

Jag bor själv i Sverige och mina föräldrar bor i Storbritannien. När jag var 17 år jobbade jag 20 timmar i veckan för att bli självständig eftersom jag hade en väldig svår relation med mina föräldrar. Jag har inte fått pengar från mina föräldrar i flera månader och mitt CSN gick direkt till dom för att betala hyra.

Jag har ett år kvar i gymnasiet och hade en lärare berätta att sina föräldrar måste hjälpa barn under 21 eller 20 som går i gymnasiet. Mina föräldrar säger nu att jag behöver betala min egen hyra med CSN.

Så är det jag eller mina föräldrar som behöver betala hyran?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Föräldrar har en underhållsskyldighet för sina barn. I denna skyldighet ingår b. la att svara för mat, boende och kläder (7 kap. 1 § första stycket föräldrabalk). Underhållsskyldigheten gäller tills man fyllt 18 år eller 21 år om man går kvar i gymnasiet (7 kap. 1 § andra stycket föräldrabalk). Alltså ska dina föräldrar betala hyran så länge du går i gymnasiet.

Lawline RådgivareRådgivare