Ska eventuell värdeutveckling av egendom som getts som förskott på arv till bröstarvinge avräknas vid arvsskifte?

Vi har två vuxna barn och har gett ett av barnen ett förtida arv på 60 000 kr för c.a 25 år sedan. - Ska ränta avseende värdeutveckling av dessa 60 000 kr vid arvskifte efter oss tas i beaktande? - Om pengarna har ökat i värde, sk. valutajustering, kan vi då skriva ett skuldebrev där vi anger att ingen värdeutveckling av beloppet ska tillämpas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du ifall en eventuell värdeökning av den egendom ni gett ett av era barn som förskott på arv ska avräknas vid arvsskifte.

Hur ser arvsrätten ur för bröstarvingar?

Som utgångspunkt gäller att bröstarvingar (dvs barn) är närmast arvingar och tar lika del av kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § ÄB).

Vad gäller för förskott på arv?

Som huvudregel gäller att ett förskott på arv till en bröstarvinge ska avräknas på dennes arvslott. Detta gäller förutsatt att annat inte har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett (6 kap. 1 § ÄB). En sådan avräkning ska ske utifrån egendomens värde vid mottagandet av gåvan, om ej annat bör gälla på grund av omständigheterna (6 kap. 3 § ÄB). Detta innebär att värdeförändringar efter gåvotillfället som kan ha uppstått till följd av t.ex. god förvaltning av egendomen inte ska medräknas. Vad gäller huruvida annat bör gälla på grund av omständigheterna så menas t.ex. att ni utfärdat ett gåvobrev eller testamente där det framgår att att sådan värdeutveckling ska medräknas.

Hur kan ni göra för att säkerställa att värdeutveckling inte medräknas?

Om ni vill säkerställa att en värdeutveckling inte kommer att medräknas vid avräkningen så kan ni upprätta ett testamente där det framgår att så inte ska ske.

Hoppas att ni fått svar på er fråga, annars är ni varmt välkomna att återkomma till oss på info@lawline.se så hjälper vi er.

Vänligen,

Johanna SvenssonRådgivare