FrågaÖVRIGTÖvrigt30/04/2022

Servering av rusdrycker

Hej! Jag blev nekad att köpa alkohol på en restaurang fast jag är 19 år då de bedyrar att de har 21 års gräns på alkoholservering! Kan de göra så eller gäller 18 års gränsen på alla restauranger?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Det bör inte finnas något sätt att förbjuda servering av alkohol till en 19-åring, förutom…

Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat får inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år (3:7 st. 1 AL). Dock får alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat får serveras till den som har fyllt 18 år (3:7 st. 2 AL). Det är viktigt att påpeka att alkohol inte får serveras ifall en person exempelvis är märkbart berusad eller ifall man har anledning att misstänka att personen ändå är yngre än den lagliga åldern (3:8 AL).

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare