Särkullbarns arvsrätt

Tack för svar men tyvärr känns det otydligt. Jag ställde en fråga om hur stor del av ett arv är särkullsbarnets.Om maken dör först och har ett särkullbarn. På svaret jag fick skrivs att den efterlevande makan ärver som huvudregel kvarlåtenskapen. Samtidigt skrivs att dottern har rätt till hela arvet men kan dock avstå...

Om ex.vis makens kvarlåtenskap är 400.000 kr. Hur stor del går till makan och hur stor del går till särkullbarn om inget testamente är skrivet. Vad säger lagen? Tacksam för svar. Vill verkligen inte att det ska gå till domstol.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv finner du i Ärvdabalken (ÄB). Ett barn till en avliden make är en bröstarvinge enligt 2 kapitlet 1 § ÄB. Om dottern är den avlidna makens enda barn ärver hon alla tillgångar.

Då dottern är ett särkullbarn behöver hon inte vänta på sitt arv till dess att andra maken dör, detta framgår av 3 kapitlet 1 § ÄB. Dottern kan dock om hon vill avstå sin rätt att få ut sitt arv direkt till förmån för den andre maken enligt 3 kapitlet 9 § ÄB.

I ditt exempel skulle dottern till maken ärva hela kvarlåtenskapen på 400 000 kr d.v.s. om dottern inte väljer att avstå sin rätt att få ut arvet direkt.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare