Särbos arvsrätt

Undrar vad gäller. Vi är särbos och jag har barn. Vad om jag avlider. Ärver särbo mig eller är det mina barn?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

En särbo har ingen arvsrätt. Det krävs att ni är gifta för att kunna ärva efter sin respektive. Det blir därför dina barn som ärver vilket framgår i 2 kap. 1 § ÄB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare