FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/03/2017

Samma arvsrättsliga regleringar för adoptivbarn som för biologiskt barn

Hej!

Jag står som bröstarvinge i juridiska papper, hos min icke biologiska far. Ärver jag exakt lika som min bror (som är biologisk son)

Eller vad gäller?

Känns lite känsligt att prata om.....

MVH,

Marie

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samma arvsrättsliga regler gäller för icke biologiska bröstarvingar vilket framgår av 4 kap 8 § Föräldrabalken (FB). Som adoptivbarn har du således samma rätt till arv efter din far som din icke biologiska bror.

Du är varmt välkommen att höra av dig till oss igen om du har fler funderingar!

Therese YngweRådgivare