FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/04/2016

Sämjedelning

I vår bodelning står det att övriga tillgångar sämjedelas. Betyder sämjedelas i den formuleringen att övriga tillgångar SKA sämjedelas eller betyder det att det är klart.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga,

Först och främst:

Om man skriver att övrig egendom ÄR sämjedelad så innebär detta således att ni är överens om uppdelningen av er gemensamma egendom som gjort samt att ni inte har några ytterligare anspråk mot varandra gällande giftorättsgodset. Det betyder helt enkelt att inga ytterligare anspråk kan göras!

Om man däremot skriver SKA sämjedelas finns det fortfarande möjlighet att anlita en bodelningsman i det fall att ni inte kommer överens vid uppdelningen. I ert fall misstänker jag att beteckningen "Att övriga tillgångar sämjedelas" innebär att denna egendom SKA sämjedelas, vilket är fördelaktigt om ni inte skulle komma överens!

Vill du ha ytterligare rådgivning för att få hjälp med driva ärendet vidare rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare