Sambos testamente

Hej! Vi, två sambor, ska skriva var sitt testamente. En del av kvarlåtenskapen vill vi ska gå till den efterlevande av oss. Måste vi göra tillägget "med full äganderätt" eller blir det underförstått? Vi vill slippa trassel med efterarv och att den efterlevande inte ska kunna testamentera till vem hen vill i sin tur när det blir så dags. Vi har inte för avsikt att gifta oss och har aldrig varit gifta, men om efterlevande ärver med fri förfoganderätt gäller ju ändå inskränkningar i rätten att testamentera bort det som ursprungligen kom från partnern. Ge oss ett råd, snälla!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Genom att upprätta ett inbördes testamente kan ni som sambos reglera hur er kvarlåtenskap ska fördelas vid någons frånfälle. Som du själv skriver innebär fri förfoganderätt vissa begränsningar av mottagarens möjligheter att använda det testamenterade som denne vill.
Full äganderätt innebär däremot att mottagaren fritt kan göra vad denne vill med godset (ex. ge eller testamentera bort det).
En begränsning av testatorns (den som testamenterar något) möjligheter är dock laglotten vilket utgör halva arvslotten. Denna del har alltid bröstarvingar rätt till, men om denna del har testamenterats bort måste bröstarvingen klandra testamentet för att få detta.
Om detta kan du läsa i ärvdabalken 7 kap 1-3§§

Mitt råd till er är därför att klart och tydligt tala om i testamentet vad ni vi ska hända med arvet efter er, vill ni att er sambo ska ärva med full äganderätt bör ni också skriva detta.

Ytterligare ett tips jag vill ge är att använda er av vår avtalstjänst när ni ska skriva testamentet. Det är enkelt, bättre än att använda mallar och till fast pris om 1495 kr. Se mer här http://lawline.se/avtal/testamente

Länk till ärvdabalken finns https://lagen.nu/1958:637#K7

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare