Sambo och rätt att bo kvar

Hej jag o min sambo har skaffat mark på 10 hektar. Där är en lada där vi ska bygga stall och en lägenhet som vi ska bo i.

Han har köpt stället men jag har bla köpt boxar till stallet. Vi har barn på varsit håll.

Vad händer om han går bort före mig.

Vi ska gifta oss nästa år. Men ska man även skriva något så jag få bo kvar om det händer han något?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga vill du veta om ni behöver göra något för att säkerställa att du får bo kvar om något händer din sambo innan ni gift er. När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av Sambolagen, SamboL, och Ärvdabalken, ÄB.

Sambor

Jag vet inte om ni uppfyllt kraven som ställs för sambor tidigare, vilket innebär att ni har stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och har haft gemensamt hushåll (1 § SamboL). När en person köper ett boende för syfte att man gemensamt ska bo tillsammans blir det enkelt förklarat sambornas gemensamma bostad (3 § SamboL). Det betyder att du har rätt att ta del i den bostaden om samboförhållandet upphör genom exempelvis genom att din sambo avlider.

Det är däremot skillnad mellan hur mycket man har rätt till som sambo om förhållandet upphör gentemot hur det ser ut mellan makar. Eftersom ni har särkullbarn, alltså inte barn som ni har gemensamt, har de rätt att ta mycket av det din sambo lämnar efter som om han avlider.

Testamente och särkullbarn

Särkullbarn har rätt till sin laglott vilket är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Är ni inte gifta och har inget testamente som ger den efterlevande sambon rätt till mer än vad lagen säger så kommer särkullbarnen att få hela sin arvslott och har rätt att ta del av den så fort din sambo avlider.

Ni kan skriva ett testamente där den överlevande sambon får förmåner, som att få bo kvar. I ett testamente har ni rätt att fördela arvet hur ni vill, förutom laglotten till era särkullbarn som ni inte kan testamentera bort. Ett testamente kan vara ett bra sätt att säkerställa hur situationen blir om han avlider.

Sammanfattning

Testamente är just nu det bästa alternativet och det kan ni använda er av även när ni gift er om ni vill känna er säkra då ni inte har gemensamma barn.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare