Samäganderätt

Jag har ett hus ihop med mitt ex. Hon hyr min del i huset. Nu vill jag inte vara ägare till de huset längre av olika anledningar. Hon kan inte köpa ut mig. Hon vill inte sälja det. Det vill jag.Har försökt prata med henne, men hon lyssnar inte. Hur går jag vidare? Vad kan jag göra för att få till en försäljning.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Då två personer äger en fastighet eller lös egendom ihop aktualiseras samäganderättslagen om ni inte avtalat något annat mellan er. Av din information verkar det som ni inte har något samäganderättsavtal. När man äger något tillsammans är det viktigt att komma överens eller skriva avtal, annars kan det bli krångligt när man ska ta beslut eller om man ångrar sig, allas samtycke behövs. Ditt ex kan inte stoppa dig om du vill sälja din del, om hon inte kan köpa ut dig kan du ändå få igenom en försäljning genom att ansöka hos din tingsrätt om en god man som tar över skötseln och säljer fastigheten på offentlig auktion. Det är även möjligt för dig som delägare att själv sälja fastigheten på offentlig auktion, detta behöver du också ansöka om hos din tingsrätt.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare