Samägande av lägenhet efter skilsmässa

Hej!

Jag och min fru ska skilja oss.

Vi har bestämt att så länge det går bo kvar i vår bostadsrätt med våra 3 barn.

Vi har lån på lägenheten.

Om jag eller min fru skulle avlida medan vi fortfarande bor/äger lägenheten tillsammans, vad händer då med arvet?

Ärver barnen 50 % av lägenheten?

Måste den andre föräldern "köpa ut" den halvan av barnen?

Något annat jag borde tänka på i samband med att skilsmässan och att bo kvar tillsammans?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i brist på annan information från att ingen av er har barn från tidigare äktenskap, utan endast gemensamma barn. Jag utgår även från att barnen är myndiga.

Vad säger lagen?

Bodelning

När ett äktenskap upphör ska enligt 9:1 Äktenskapsbalken (ÄktB) en bodelning utföras. Oftast innebär detta en hälftendelning av värdet av makarnas egendom. Allt som oftast ingår makars bostäder i bodelningen om det inte genom äktenskapsförord, testamente eller dylikt framgår att bostaden ska vara enskild egendom, detta regleras i 7:1-2 ÄktB.

I ditt fall erhåller du och din fru 50% vardera av lägenheten efter bodelning. Ni innehar alltså lägenheten med samäganderätt detta förhållande regleras i lagen om samäganderätt. (SamägL)

Arv

Om du eller din fru skulle avlida medan ni fortfarande var gifta skulle den efterlevande maken enligt 3:1 Ärvdabalken (ÄB) erhålla hela kvarlåtenskapen. Barnen skulle då ha rätt till efterarv från den först avlidna maken när den efterlevande maken avlider. Eftersom att den efterlevande maken ärver allt framför gemensamma barn skulle det inte uppstå några svårigheter med vem som äger lägenheten.

Om du eller din fru skulle avlida efter skilsmässa saknas dock arvsrätt för den efterlevande föräldern. Barnen skulle då som bröstarvingar ärva allt. Detta framgår av 2:1 ÄB. Detta innebär att barnen ärver den halva av lägenheten som den avlidna föräldern tidigare fått genom bodelning. Den efterlevande föräldern samäger då lägenheten med barnen istället för med den andra föräldern.

Samägande

Samägande definieras i 1 § SamägL som när två eller fler tillsammans äger en fastighet eller lös sak. Lagen innehåller främst bestämmelser om drastiska handlingar som till exempel försäljning av samägd egendom.

Enligt 2 § SamägL krävs det samtycke från samtliga delägare om någon vill förfoga över (till exempel sälja) den samägda egendomen. Om delägarna inte kan komma överens om hur egendomen ska förvaltas eller nyttjas kan någon av dessa ansöka om att egendomen ska förvaltas av en god man, detta framkommer av 3 § SamägL.

Det saknas närmare reglering i SamägL om hur egendomen ska nyttjas. Detta får tolkas som att det i första hand är upp till delägarna att bestämma hur egendomen ska nyttjas.

Delägare kan även enligt 6 § SamägL vid brist på avtal om annat ansöka om att hela egendomen ska säljas på offentlig auktion.

Bedömningen i ditt fall

Du ville i första hand veta om barnen i händelse av att du eller din fru skulle avlida skulle komma att ärva 50% av lägenheten, samt om någon av er i så fall skulle behöva köpa ut barnens andel. Som framgår ovan skulle vid dödsfall om detta skedde före skilsmässa, den efterlevande föräldern ärva allt, varav en del av detta efter dennes död skulle gå som efterarv från den först avlidne föräldern.

Om någon av er skulle avlida efter skilsmässa skulle dock barnen ha rätt att få ut sitt arv direkt. Dessa skulle då ärva 50% av lägenheten förutsatt att den avlidne föräldern ägt 50% av denna.

Vad gäller frågan om den efterlevande föräldern måste köpa ut barnens del kan sägas att det inte finns något juridiskt krav på det. Vem som får nyttja lägenheten är det upp till delägarna att bestämma. Att köpa ut barnens del i lägenheten skulle ha fördelen att man kan slippa eventuella konflikter med de andra delägarna om fastighetens förvaltning och nyttjande.

Jag hoppas att du med detta fått svar på dina frågor! Om du skulle ha några fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare