Sälja dödsboets tillgågnar

Bouppteckning.

Hej , kan man (genom att köpa bilen av av dödsboet) tillföra pengar till dödsboet för att reglera skulder och räkningar innan boet är avslutad ?

Vi är två syskon som är delägare i detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ett dödsbo inte har tillräckligt mycket likvida tillgångar för att täcka alla sina skulder ska sakerna i dödsboet säljas för att få in pengar så att skulderna kan betalas. Beroende på hur mycket skulder som finns i dödsboet sker olika saker. Om tillgångarna inte räcker för att täcka alla skulder ska dödsboet konkursförklaras och tillgångarna säljas. Då kan ni som arvingar köpa dem (bilen) men det måste vara under samma förutsättningar som om ni inte varit arvtagare. Om det finns tillräckligt med tillgångar, men de är inte likvida kan ni sälja av vad ni vill ur dödsboet och bestämma hur detta går till. Observera att detta dock ska ske i samrådande med alla dödsbodelägare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare