FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/07/2019

Sälja barnens saker

Hej jag har en fråga, de är så att jag är 16 år gammal och bodde hos min biologiska pappa i ca 1 år då jag inte kunde bo hos mamma av olika anledningar men har hela mitt liv bott hos henne tidigare och flyttade tillbaka i år för trivdes inte hos min biologiska pappa men han har fortfarande enskild vårdnad om mig. Iallafall förra året fick jag en moped i födelsedagspresent av min biologiska pappa och en mopedhjälm av farmor och farfar och några andra i släkten men när jag flyttade från min biologiska pappa så blev det kvar hos honom och jag frågade honom nu om jag kunde hämta de då jag fick dom i födelsedagspresent men då har han tydligen sålt det så jag undrar om han har rätt att sälja det då det egentligen var mitt, jag förstår om han har rätt att sälja mopeden då det var han som köpte den men hjälmen köpte ej han så har han rätt att göra så och om inte vad bör jag göra då jag inte har råd själv?

/ [Namn]

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din pappa har inte rätt att för egen räkning sälja varesig mopeden är mopedhjälmen. Det är tvärtom brottsligt, då det utgör olovligt förfogande (10 kap 4 § brottsbalken). Din pappa är isåfall skyldig att betala skadestånd för värdet av dina saker (2 kap 2 § skadeståndslagen). Om din pappa däremot sålt egendomen och gett dig pengarna, är det i regel inte brottsligt (13 kap 1 § föräldrabalken).

Jag förstår om det är svårt att ta upp med sin pappa att man bedömer att han begått brott och är skyldig att betala tillbaka pengar för värdet av vad han sålt. Det enklaste för dig vore givetvis om han kunde ge dig en ny moped och hjälm (eller pengarna för det) självmant, och inte på grunden att han begått brott och känner sig illa tvungen. Min erfarenhet är att det bästa för att få framgång och få den andra personen att frivilligt ge ersättning är att vara så lite anklagande och konfrontativ som man bara kan, och istället neutralt upplysa om att man anser att man har rätt (enligt lag, om man så vill) att få ersättning så att man kan köpa en ny moped och mopedhjälm, eftersom det inte är tillåtet att sälja andras grejer. Detta gäller även sådant man själv gett andra i födelsedagspresent.

Om du har någon vuxen i din närhet som du känner stor tillit till – kanske kuratorn på din skola? – kan den personen säkert vara ett bra stöd i att komma tillrätta med den här saken. Även överförmyndaren eller överförmyndarnämnden i din kommun kan säkert vara till god rättslig hjälp.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare