Riskerar jag påföljder om jag kör min väns oförsäkrade bil?

Hej, jag ska hjälpa min vän med att köra hans bil till en återförsäljare. Hans bil är dock inte försäkrad. Den är däremot besiktad. Jag undrar om jag kan riskera påföljder om jag kör hans oförsäkrade bil och blir stoppad av polis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om trafikförsäkring finns i Trafikskadelagen (1975:1410).

För alla motordrivna fordon ska det finnas en trafikförsäkring (2 § första stycket). Det är fordonets ägare som ska fullgöra försäkringsplikten (2 § andra stycket). Om försäkring saknas för ett fordon har Trafikförsäkringsföreningen rätt till gottgörelse (trafikförsäkringsavgift) av den försäkringspliktige för den tid som bilen varit oförsäkrad (34 §).

Det är alltså din vän som är försäkringspliktig och som har brutit mot lagen genom att ha en oförsäkrad bil. Trafikförsäkringsföreningen har därför rätt att kräva ut en trafikförsäkringsavgift av din vän. Du riskerar inga påföljder eftersom du bara lånat hens bil.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare