FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/04/2018

Risk för fängelse vid rattfylleri?

1/4 blev jag tagen av polisen kl 6.30 efter att ha kört min bil under alkoholpåverkan.

Blåste 0.59. Tidigare ostraffad. Vet att spärrtiden blir över 1 år. Men har inte hunnit få brevet från Transportstyrelsen än. Läser överallt för att ha kött på benen när brevet kommer. Läser om fängelse osv.

Hur stor risk e det för mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som kör ett motordrivet fordon med alkohol i kroppen gör sig skyldig till rattfylleri om mängden alkohol uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften (se 4 § Lag om straff för vissa trafikbrott, trafikbrottslagen). Påföljden är antingen böter eller fängelse i max sex månader. Straffet för rattfylleri är oftast dagsböter och för grovt rattfylleri är fängelse det vanligaste straffet. Dock för att det ska vara grovt rattfylleri krävs

1. 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften

2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller

3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.(4a § trafikbrottslagen)

Utifrån omständigheterna i din fråga finns inte tillräckligt för att döma det som grov rattfylleri. I och med att det är förstagångsbrott och du inte nämnt att det orsakats någon olycka, så kan straffet bli villkorlig dom eller skyddstillsyn kombinerat med samhällstjänst. Skyddstillsyn kan innebära att den dömde får läkarvård eller nykterhetsvårdande behandling. Men det vanligaste är som sagt dagsböter. Det är svårt för mig att närmare förutse exakt hur det kommer bli i ditt fall men det är ingen stor risk att du hamnar i fängelse.

Hoppas allt löser sig

mvh

Therese AxénRådgivare