FrågaÖVRIGTÖvrigt24/08/2024

Riktlinjer kring nybildade efternamn

Hej, Jag skulle vilja byta efternamn pga dålig relation med familjen. Namnet jag vill byta till heter ingen i Sverige i nuläget, det har dock funnits tidigare i landet. Det finns även en stiftelse med samma namn, dock ej varumärkesskyddat. Får jag byta till det? Undrar även vad som gäller vid olika stavning? Tex ändra e till eh, ö till öö etc?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida man får byta till ett efternamn som ingen annan i Sverige bär, samt hur man i så fall ska tänka kring dess stavning. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om personnamn finns i lagen om personnamn.

I Sverige är det Skatteverket som prövar ansökningar om byte av efternamn. Om man önskar byta efternamn skickar man alltså in en ansökan till dem (3 § lagen om personnamn). Du hittar blankett till detta här!

Riktlinjer kring nybildade efternamn

Du skriver att du önskar byta till ett efternamn som ingen annan i Sverige bär, men att det funnits tidigare. Eftersom du inte skriver något om att namnet skulle ha burits i din släkt tidigare kommer jag utgå från att så inte är fallet. I ditt fall handlar det alltså om att ändra till ett nybildat efternamn. När Skatteverket tar ställning till en ansökan om byte till ett nybildat efternamn utgår de från att följande krav ska vara uppfyllda (14 § lagen om personnamn):

  1. Efternamnet används inte som förnamn.
  2. Efternamnet består inte av fler än ett ord.
  3. Efternamnet får inte väcka anstöt hos någon annan.
  4. Efternamnet får inte leda till obehag hos den som ska ha det.
  5. Efternamnet är inte olämpligt som efternamn av någon annan anledning.

Därutöver krävs att det nybildade efternamnet inte medför någon förväxlingsrisk enligt följande (15 § lagen om personnamn):

  1. Efternamnet kan inte förväxlas med ett efternamn som någon annan redan har.
  2. Efternamnet kan inte förväxlas med ett historiskt känt efternamn från en utdöd släkt.
  3. Efternamnet kan inte förväxlas med ett allmänt känt utländskt efternamn.
  4. Efternamnet kan inte förväxlas med någon annans allmänt kända konstnärsnamn eller ett likartat namn.
  5. Efternamnet kan inte förväxlas med en beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller en liknande sammanslutning.
  6. Efternamnet kan inte förväxlas med någon annans skyddade näringskännetecken eller varukännetecken i Sverige.
  7. Efternamnet kan inte förväxlas med något som finns i ett litterärt eller konstnärligt verk och som kränker någon annans upphovsrätt till verket.

Förutsatt att efternamnet i fråga inte strider mot någon av punkterna torde det inte finnas några hinder för Skatteverket att bevilja ansökan.

Riktlinjer kring stavning av nybildade efternamn

Vad gäller stavningen av ett nybildat efternamn finns det inte tydliga juridiska riktlinjer för vad som gäller. Inte heller Skatteverket har upprättat några riktlinjer för detta. Det torde innebära att man är relativt fri vad gäller stavning av nybildade efternamn. Notera dock att Skatteverket fortsatt kan neka ett efternamn som är “olämpligt som efternamn av någon annan anledning”. Om stavningen skulle göra att Skatteverket finner det olämpligt som efternamn skulle det alltså kunna vara en grund för att neka det. De exempel som du anger (e till eh respektive ö till öö) skulle dock gissningsvis inte falla på detta eftersom stavningarna varken är ovanliga i Sverige eller uppenbart olämpliga.

Sammanfattningsvis kan jag inte ge dig något konkret svar på någon av dina frågor. Det beror på att det i slutändan är Skatteverket som tar ställning till ansökningar om byte av efternamn i Sverige. Av den anledningen har jag bara kunnat hjälpa dig med att ta fram de juridiska riktlinjer som Skatteverket använder sig av i sin bedömning.

Hoppas att du fick någorlunda vägledning i din fråga.

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare