Retroaktiv värdering av fastighetsgåva som förskottsarv

Mina föräldrar skrev över en fastighet på mig för 6 år sen. I gåvobrevet har dom skrivit att gåvans värde var 694 000:-. Detta är inskrivet som förskottsarv. Nu har båda mina föräldrar avlidit och övriga arvtagare kräver en värdering av huset som status var för 6 år sen. Jag har varit i kontakt med en mäklare som uppger att detta inte är möjligt.Detta uppger övriga arvtagare att det kan man visst. Vilket är rätt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En gåva presumeras vara förskott

Det finns en huvudregeln, en presumtion, i 6 kap 1 § ÄB som säger att alla gåvor som arvlåtaren ger till sina bröstarvingar ska räknas som förskott på arv, om det inte finns ett gåvobrev eller testamente som uttryckligen säger att gåvan inte ska räknas som förskott. Kring det verkar det inte finnas några oklarheter eftersom du skriver att det är inskrivet som förskottsarv.

Värdering av gåva

Enligt 6 kap. 3 § ÄB är det egendomens värde vid mottagandet av gåvan som ligger till grund för beräkningen av förskottet. Om det i gåvobrevet står att gåvans värde vid överlåtelsen var 694 000 kr, är det i regel detta värde som ska användas vid beräkningen av förskottsarvet. Detta innebär att gåvans värde redan har fastställts för arvssyften, och det är detta värde som borde beaktas vid arvsfördelningen. Det är generellt svårt att göra en exakt retroaktiv värdering av en fastighet, särskilt efter flera år. Fastighetsmarknaden kan ha förändrats betydligt under tiden. Även om en värdering kanske kan göras baserat på marknadsdata från tiden för överlåtelsen, brukar detta inte vara ett krav om ett värde redan angetts i gåvobrevet. De övriga arvtagarna kan eventuellt kräva en värdering om de anser att värdet i gåvobrevet inte återspeglar fastighetens verkliga marknadsvärde vid gåvotillfället. Men i och med att värdet redan angetts i gåvobrevet, bör detta i princip vara det gällande värdet, särskilt om det finns svårigheter med att få fram en realistisk värdering av fastigheten som den var för 6 år sedan.

Sammanfattning

Den lättaste förklaringen är att det angivna gåvovärdet i gåvobrevet fungerar som en utgångspunkt. Denna utgångspunkt bör användas, särskilt om det är svårt att få till en realistisk värdering av fastighetens värde för 6 år sedan. Om det skulle framkomma någon omständighet på grund av en värdering som pekar mot att det angivna gåvovärdet är alldeles för litet eller för stort så bör det emellertid i vart fall beaktas.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt. Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare