FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/06/2020

Resekostnader för umgänge

Resekostnad för umgänge.

Hej jag har ensam vårdnad över barnen, har

timanställning och har för tillfället A-kassa den med längsta ersättningsnivån kvar.

Jag har betala för resan till Stockholm hitintills

men har inte ekonomin att resa dit med mig och 3 barn.

Just nu har barnen umgänge med stöd av personalen var annan söndag.

Sedan blir det att jag och barnen ska vara varannan lördag 10-16, sedan trappas det upp till varannan helg 10-16 båda dagarna.

Jag har inte körkort/bil och vi åker med andra färdmedel.

Då vi har ingen buss som åker så tidigt måste vi ta taxi till tågstationen, barnen orkar inte gå så långt, det tar minst 45 minuter.

En månad/två tillfällen skulle resan kosta för oss ca 1800kr.

Det är en kostnad som jag kan inte stå för och han har inte erbjudit mig något för resan.

Vill poängtera att han och jag kan inte kommunicera, (vi är inte några vänner).

Jag lämnade honom på grund av hans misshandel mot mig och barnen och vi lever under skyddade omständigheter.

Så han kommer inte att ersätta några rese kostnader för oss dit och hem.

Och vad gör jag om jag inte kan komma till Stockholm om min ekonomi räcker inte till resan dit?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med stöd i föräldrabalken är det inte du ensam som boendeförälder, som ska stå för resekostnaderna för att dina barn ska umgås med pappan. Vid bedömning om hur kostnaderna ska fördelas tar man hänsyn till era ekonomiska förutsättningarna, och vid den beräkningen ska det tas hänsyn till att du är timanställd och har A-kassa, 6:15 b föräldrabalken. Huvudansvaret för resekostnaderna ligger på den förälder som barnen INTE bor med, dvs barnens pappa.

Som du beskriver det kan ni inte kommunicera och kan därför inte på egen hand upprätta ett avtal om resekostnaderna, andra alternativet är då genom en dom. Du kan i domstol väcka talan om att domstolen endast ska fastställa hur resekostnaderna ska fördelas. Du som förälder kan dessutom få hjälp genom socialnämnden att nå ett avtal med barnens pappa gällande denna fråga som rör umgänget, så att ni själva inte behöver kommunicera med varandra. De kan hjälpa med medling för att skapa ett avtal, beräkningen för hur stor andel av resekostnaderna han ska betala ska ta vägledning i hans underhållsskyldighet, 6:17a FB

I mål om umgänge är huvudprincipen att vardera part står för sina egna rättegångskostnader dvs du kommer inte att betala barnens pappa även om domstolen (mot förmodan) skulle meddela att han inte behövde stå för någon del i resekostnaderna. Ett tips är att se om din hemförsäkring har vad som kallas rättsskydd, vilket isåfall kan täcka tvistens uppkomna rättegångskostnader. Om hemförsäkringsvillkor är svårlästa kan du vända dig till Rättshjälpsmyndigheten för att få hjälp att se vad som ingår.

En förälder som saknar förmåga att bidra till resekostnaderna, har inte skyldighet att göra det (prop 1997/98 s.72). Du har som förälder möjlighet att söka om ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten för de kostnader som uppkommer i samband med umgängesresorna (källa Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, https://www.mfof.se/download/18.7a15f94516e8e25421b15fd0/1574867419181/Vardnad-boende-umgange.pdf )

Jag hade börjat med att vända mig till socialnämnden i den kommun du bor i för att få hjälp med hur du enklast kan gå vidare och först se om du och barnens pappa (genom att socialnämnden medlar) kan skapa ett avtal om resekostnaderna. Går inte detta att lösa blir det i sista hand att du får vända dig till domstolen, ansvaret för resekostnaderna för dig och barnen att ta er till Stockholm, ligger som ovan nämnts först och främst på barnens pappa och inte på dig.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare