FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/03/2019

Resa utomlands med barnbarn med föräldrars medgivande

hej, jag ska resa utomlands med mitt barnbarn och vi har inte samma efternamn. är det nåt jag behöver tänka på då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, precis som du skriver finns en del saker att observera när en reser med en underårig utan samma efternamn.

Förutom ett giltigt pass eller id-kort kan barn som reser med vuxna som inte är deras vårdnadshavare behöva ha med sig ytterligare en (officiell) handling som ger dem rätt att resa och som undertecknats av föräldrarna, den andra föräldern eller vårdnadshavaren/vårdnadshavarna. Detta för att tillförsäkra sig om att det inte rör bortförande av barn eller människorättshandel.

Det finns inga EU-regler om det här, utan varje land bestämmer självt om en sådan handling behövs. Du behöver därför i förväg ta reda på kraven i det land barnet ska resa från och till. Det finner du på EU:s sida om det rör sig om ett EU-land. I annat fall får du kontakta ambassaden i det land ni reser till för att dubbelkolla. Intyg om föräldrars godkännande finner du via flygbolagen, vilka du också kan behöva kontakta.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare