FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis16/04/2022

Resa med pass i sitt gamla namn

Min dotter har lagt till Mammas flickefternamn.På det giltiga passet står endast ett efternamn. Kan hon åka till Kroatien med nuvarande pass?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att pass är en identitetshandling bör denna bytas ut så fort det finns möjlighet så den inkluderar din dotters nya efternamn. Med det sagt, i och med att väntetiderna för pass kan vara relativt långa rekommenderar både Polisen och Skatteverket att om man har en resa inplanerad nära sitt namnbyte, att man bokar resan i sitt gamla namn (i din dotters fall enbart hennes tidigare efternamn) och använder sitt gamla pass på resan.

Med andra ord, ligger resan så pass snart fram i tiden att din dotter inte hinner få ett nytt pass går det bra för henne att resa med sitt gamla pass, så länge resan är bokad i samma namn! Men med tanke på att pass är en ID-handling är det bra om hon ser till att boka en tid för att skapa ett nytt pass med hennes nya, fullständiga namn så fort hon kommer hem.

Hoppas svaret var till er hjälp!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare