FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/10/2018

Resa med minderåriga - krävs intyg?

Hej!

Vi ska resa till Kenya 3 veckor, våran sons flickvän ska resa med oss, hon är 16 år. Krävs det något intyg eller liknande för att det inte ska bli några problem?

Med vänliga häsningar

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline!

Vad som gäller för utresa med minderåriga varierar beroende på vilket land det är man besöker. Vissa länder kräver att man uppvisar ett så kallat föräldramedgivande. Detta dokument ger en minderårig rätt att resa och har undertecknats av föräldrarna, den andra föräldern eller vårdnadshavaren/vårdnadshavarna.

Det finns flera olika sidor som har sådana intyg man kan fylla i och ta med sig på flygplatsen, mitt tips är att du hör av dig till berörda flygbolag för vad de har för regler gällande detta. Glöm inte bort att även kontrollera vad som gäller vid en eventuell mellanlandning. Exempelvis har resebolag sådana intyg man kan fylla i, men det grundar sig i hur det är du reser.

Jag hoppas att jag har kunnat vara till hjälp. Trevlig resa!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare