FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/09/2018

Rättvis fördelning av gåvor

Min mamma har en villa som marknadsvärdet är på 2 miljoner kr. Hon vill att jag,dottern, ska bo där. Hon har lån kvar på 135000kr . Jag har en bror som naturligtvis vill ha sin del. Hur gör vi på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett enkelt sätt att lösa detta på är att du betalar hyra till din mamma. Då får (sparar) du inga pengar och får alltså ingen fördel över din bror.

Ett annat sätt kan vara att din mamma ger saker till din bror av motsvarande värde som den hyra du sparar.

Det finns i princip inga lagregler som reglerar detta. Det ända skulle vara om någon av er får en stor gåva så kan det anses som förskott på arv (7 kap 4 § ÄB) vilket innebär att det är ojämnt i utdelningen för stunden, men när arvet sedan går till er dras gåvan av och ni har totalt fått lika mycket pengar. Det centrala är att ni alla är nöjda med hur fördelningen bli eftersom alla problem som kan uppstå går att avtala bort.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare