FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/08/2021

Rättigheter och skyldigheter vid polismöte

Får man kalla en polis för svin? Får man säga att alla poliser är svin?

Om inte vilken/vilka lagar bryter man mot?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Min kollega har utförligt besvarat och diskuterat en fråga som är väldigt lik din. Svaret innehåller dessutom riktiga rättsfall där civila kallat polisen för svin och frågan hamnat i domstol. Svaret diskuterar både situationer där det varit gångbart men också där det inte varit det!

Se hit för svaret (klicka här).

Jag hoppas att du hittar svaret på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare