FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/01/2021

Rattfylleri och olovlig körning

Hej! Jag och en kompis var ute med bilen. Min kompis körde och jag satt i passagerarsätet och drack öl. Sen parkerade vi bilen för kvällen och min vän promenerade hem. Jag satt kvar i bilen en stund (då de var min bil vi varit ute med). När jag kliver ut kör polisen förbi och stannar, ber mig blåsa och frågar om jag kört bilen varpå jag säger nej. Jag har inte ens körkort (återkallat). Så jag sa att en annan kört bilen men han har gått hem. De trodde inte på mig så de tog mig till station för blod och pissprov. Är nu misstänkt för grov rattfylla och grov olovlig körning.

Så min fråga är. 1. Kan dom döma mig för det bara för att dom såg mig bredvid min bil och jag blåste positivt? Ska även säga min kompis namn när dom hör av sig ang utredning och min kompis kommer självklart säga som det är när dom då kontaktar han.

2. Min återkallelsetid är snart slut (två veckor). Polisen sa inget varken om jag får köra eller inte köra då. Så får jag köra fram tills att transportstyrelsen hör av sig eller hur är det? Hur funkar det eftersom jag bara är misstänkt och dom inte sett mig köra bilen.

Lawline svarar

Den första frågan är en bevisfråga. Visserligen har polisen i det skedet tillräcklig misstanke för att gripa personen i fråga och inleda en process som senare leder till åtal. Det är väldigt svårt att svara på den frågan eftersom jag inte känner till de övriga omständigheterna. Men generellt krävs för olovlig körning att man uppsåtligen, utan att vara berättigat KÖRT ett fordon 3 § trakfikbrottslagen. Så det krävs att åklagaren lyckas visa att du har kört fordonet utan körkort för att fällas för grov olovlig körning. Bevisbördan ligger alltså på hos åklagaren.

Vad gäller grovt rattfylleri så måste åklagaren i det fallet också visa att fordonet har körts under alkoholpåverkan (4 § - 4a trafikbrottslagen) det räcker alltså inte med att endast konstatera en viss mängd alkohol, utan åklagaren måste visa att vederbörande har kört bilen under alkoholpåverkan.

Det krävs alltså att ytterligare bevisning, som exempelvis vittnen som har sett att bilen kördes. Eller kameror i anslutning till händelsen som kan styrka åklagarens påståenden.

Vad gäller den andra frågan så kan Transportstyrelsen återkalla körkortet, eller förlänga återkallelsen vid misstanke om brott som rattfylleri, grovt rattfylleri och vårdslöshet i trafik. Du kommer alltså inte kunna köra förrän Transportstyrelsen har fattat beslut i frågan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Aya AlwanRådgivare