FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll17/07/2018

Rätt till underhåll innan skilsmässan vunnit laga kraft

I vad mån har makan och barnen rätt till underhåll fram till skilsmässan vunnit laga kraft?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande underhållsskyldighet regleras i äktenskapsbalken och föräldrabalken. Jag tolkar frågan som att du undrar om makan och barnen har rätt till underhåll under betänkningstiden, dvs. innan skilsmässan vunnit laga kraft.

Makans rätt till underhåll

Huvudregeln enligt föräldrabalken är att vardera make ska stå för sin egna försörjning efter en skilsmässa (6 kap. 7 § äktenskapsbalken och 1 kap 3 § äktenskapsbalken).

Under betänketiden har skilsmässan inte trätt i kraft, och makarna är juridiskt sett fortfarande gifta, vilket innebär att underhållsskyldigheten fortfarande gäller. Makarna ska därför gemensamt bidra till kostnader och personliga behov utefter efter sin förmåga, samt leva på samma ekonomiska standard som innan de ansökte om skilsmässa (6 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Barnens rätt till underhåll

Vad gäller barnen så förutsätter jag en gemensam vårdnad. Bor barnet under betänketiden hos en av föräldrarna så, är den andra föräldern underhållsskyldig (7 kap. 2 § föräldrabalken). Det går därmed inte att undkomma en underhållsskyldighet endast för att skilsmässan ännu inte vunnit laga kraft.

Sammanfattningsvis så kan det sägas att underhållsskyldigheten består både till makan och barnen på samma sätt som innan begäran om skilsmässa gjordes. När skilsmässan vunnit laga kraft ändras förhållandena och undehållsskyldigheten för makan upphör. Underhållskyldigheten för barnet upphör dock inte förräns barnet fyllt 18 år.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare