FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/09/2020

Rätt till umgänge trots tidigare sexualbrott

Hej! Min syster har en dotter på två år tillsammans med en man som tidigare är dömd för insest på en 14 årig flicka och han har även 14 andra åtals punkter, nu söker han umgängesrätt med sin dotter, och jag tycker att barn ska ha tillgång till både mamma och pappa, min syster och pappan till barnet har varit nyss i tingsrätten och dom dömde att mannen ska ha rätt till umgänge, min fråga är : Får det verkligen gå till så jag tycker att det verkar väldigt konstigt att han ska få ha ensam umgänge med flickan efter att han redan är dömd för insest, och har 14 andra åtalspunkter? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett barn har som huvudregel rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Barnets rätt till båda sina föräldrar får dock inte innebära att barnet måste umgås med en förälder under alla förhållanden.

Innan domstolen beslutar i umgängesfrågor gör man en så kallad riskbedömning där man utreder risken för att barnet kan fara illa under umgänget. Omständigheter som kan ha betydelse för bedömningen är till exempel tidigare våld eller övergrepp och om våldet eller övergreppen skedde systematiskt över en längre tid samt vem det riktade sig mot. När våldet eller övergreppen har skett är också av betydelse. Ligger ett brott långt tillbaka i tiden och samtidigt inte riktar sig till barnet föräldern ska umgås med behöver det inte innebära en risk för att barnet kommer fara illa. I ditt fall verkar domstolen har gjort en riskbedömning där man ansåg att ett umgänge skulle kunna genomföras trots vad pappan tidigare blivit dömd för.

Min slutsats av din fråga är att domstolen ändå har gjort bedömningen att barnet och pappan kan umgås utan att det föreligger någon risk för våld eller övergrepp. Varför domstolen har beslutat så som man har gjort är svårt för mig att säga utan alla detaljer, men man gör som ovan sagt en samlad riskbedömning där olika faktorer spelar in för att avgöra riskfaktorn för framtida våldshandlingar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare