FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/02/2018

Rätt till umgänge och fördelning av resekostnader

Hei!

Jeg er norsk og bor i Norge. Min sønn på 3 år bor med sin mamma i Borlänge. Vi bestemte innan han føddes at hun skulle flytte men det ble ikke noe av det.

Jeg går ut ifra at norske og svenske regler er ganske like innom barneloven, men bare så jeg er sikker så kommer 2 frågor:

1. Har mamman rett å nekte min sønn å komme til Norge å besøke meg? Han bor med henne og hun har daglig omsorg, men jeg har også et foreldreansvar.

2. Skal man dele transportkostnader slik som i norge, eller skal jeg alltid betale hennes bensin? Vi ses oftest på halvveien i Kongsvinger. (4t å kjøre hver).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan följer svaren på dina två frågor.

Har din sons mamma rätt att vägra din son att åka till Norge för att träffa dig?

Ett barn har rätt till umgänge med den föräldern som det inte bor med och det anses vara väldigt viktigt att barn får ett bra förhållande till båda sina föräldrar. Det är båda föräldrarnas skyldighet att se till att barnet får träffa den föräldern som barnet inte bor tillsammans med. Din sons mamma har därför som utgångspunkt inte någon rätt att vägra att din son åker till Norge för att träffa dig. I alla frågor som gäller barn är det dock barnets bästa som är avgörande. Här måste hänsyn tas till att din son är väldigt ung. Om det skulle vara så att din son skulle må dåligt av att resa till Norge skulle mamman möjligtvis kunna vägra att låta honom åka, eftersom det är mamman som är din sons vårdnadshavare. I så fall har du istället rätt att besöka din son i Sverige. Om det däremot inte finns någon särskild anledning att inte låta din son åka till Norge har mamman inte någon rätt att vägra din son detta. Du kan läsa mer om detta i Föräldrabalken, 6 kap. (se särskilt 15-15 a § som handlar om umgänge och 1-2 a §, där "barnets bästa" beskrivs).

Hur fördelar man resekostnader?

Den förälder som barnet bor tillsammans med ska hjälpa till att betala resekostnaderna när barnet ska träffa sin andra förälder (se föräldrabalken, 6 kap. 15 b §). Detta gäller om föräldrarna bor mer än 10 mil ifrån varandra. Det är dock föräldrarnas individuella ekonomiska förmågor som avgör hur mycket var och en ska bidra med, så det behöver inte alltid bli en likadelning. Bestämmelsen gäller även när en förälder bor utomlands. Det är med andra ord inte säkert att du ensam ska stå för mammans bensinkostnader, men om ni har en stor inkomstskillnad kan det vara så att du själv får stå för bensinkostnaden. Ni får själva avgöra vad som är en rättvis fördelning, men om ni inte kan komma överens kan en domstol avgöra detta åt er.

Vad du kan göra om det skulle uppstå problem

Om din son mamma vägrar att låta din son åka till Norge för att träffa dig eller om ni inte kan komma överens om resekostnaderna kan du kontakta socialnämnden eller den tingsrätt som finns för den kommun din son bor i.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare