FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/10/2017

Rätt till laglott

Hej! Min far dog nyligen. Han var sambo men de hade inga gemensamma barn. Vi vet att ett testamente finns men än så länge inte vad som står i detta. Det vi nu undrar är vad som gäller med arvslott och laglott. Om det står att vi ska få del av arvet först när min fars sambo också är död, kan vi då ändå få ut vår laglott nu? Räknas det då bort vid framtida arvskifte?

Mvh Åsa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om det finns ett testamente som säger att du får ta del av din fars arv först efter hans sambos bortgång har du rätt att direkt få ut din laglott. Laglotten motsvarar som du kanske redan vet hälften av den arvslott som en bröstarvinge egentligen är berättigad till enligt arvsreglerna, se 7 kapitlet 1 § ÄB.

En bröstarvinge har alltid rätt att få ut en laglott från sin förälder enligt ovan nämnda paragraf. Som särkullbarn kan man få ut laglotten direkt efter sin förälders bortgång, oavsett om förälder är gift eller sambo. För att du direkt ska få ut din laglott kan du behöva jämka det eventuella testamentet enligt 7 kapitlet 3 § ÄB inom 6 månader efter det du erhållit testamentet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare