Rätt att få tillbaka egendom som finns i annans lägenhet

Om jag flyttat in hos en kille men inte hunnit skriva över min adress innan det tog slut, vad har jag för rättigheter att få komma in och hämta mina saker? Och vad gör jag om han vägrar släppa in mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du står skriven på adressen eller inte spelar ingen roll för om du får hämta dina saker eller inte. Dina saker är din egendom och det har du rätt att få tillbaka. Det enklaste sättet att få tillbaka dina saker är att du tar kontakt med ditt ex och försöker komma överens om en tid när du kommer dit och hämtar dina saker. Om du har nyckel eller liknande är det viktigt att du inte går in i hans lägenhet då det kan utgöra hemfridsbrott att gå in i någons lägenhet utan tillåtelse enligt 4 kap. 6 § brottsbalken (BrB). Om ditt ex däremot vägrar dig att komma in kan den personen göra sig skyldig till olovligt förfogande enligt 10 kap. 4 § BrB.

Om du och ditt ex inte kan komma överens om att du ska få tillåtelse att hämta dina saker så finns en möjlighet att begära handräckning av kronofogden. Mer om vad det innebär och hur du ansöker kan du läsa här.

Sammanfattningsvis har du alltså rätt att få ut dina saker. Försök komma överens med ditt ex om en tidpunkt när du kommer förbi. Vägrar han lämna tillbaka sakerna kan du vända dig till kronofogden och begära handräckning.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare