FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/01/2020

Rätt att bo kvar vart man vill som barn

Jag är 17år (blir 18 i år) och jag flyttade till en lägenhet så jag skulle vara närmare mitt gymnasium. Båda av min föräldrar var okej med det men mamma hade en regel att jag inte fick bo med min kille. Lägenheten är en delad, tjejen jag delar med är inte en sån bra "sambo" och hon och hennes kille har gjort väldigt många kränkande saker mot mig så jag ville byta lägenhet men skolan har inga lediga 1:or och jag vill verkligen inte flytta in med en annan tjej efter allt som har hänt. Jag förslog till mina föräldrar att skaffa en egen lägenhet (en 2:a) men hyran är för hög för att dom ska betala så jag sa att min kille kunde betala halva hyran och halvtids bo med mig som min pappa tyckte lät bra men mamma säger att hon inte vill det och håller sig fast med regeln.

Hur ska jag göra? Det går verkligen inte att bo kvar här och jag vill inte bo med en främling efter det som har hänt. Är det konstigt att jag inte vill bo med en främling? Tjejen och hennes kille jag bor med har varit stökigt, högljudda (även nattid), gått in i mitt rum utan tillåtelse (det är polisanmält) och massa mer.

Som sagt pappa är okej med det men inte mamma, jag vill inte mamma ska vara arg på mig för att jag försöker lösa det här för att kunna fokusera på skolan. Jag gör bra ifrån mig i skolan både när min kille är här och när han inte är här men det går mycket sämre nu på grund av tjejen jag bor med. Lägenheten jag hittade är den första på flera månader och jag vill flytta så fort som möjligt.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer i mitt svar att utgå från den information jag har fått i frågan, finns det andra omständigheter som inte har nämnts så kan resultet bli ett annat.

Barnet får ingen lagstadgad rättighet att bestämma vart det ska bo förrän att de har fyllt 18 år, varken när föräldrarna har gemensam eller enskild vårdnad. Det som gäller är att alla beslut om vårdnad ska tas med utgångspunkt i principen om barnets bästa (6 kap 2 a § 1 st Föräldrabalken). Principen om barnets bästa innebär bland annat att man ska beakta barnets egen vilja i takt med dess ålder och mognad ( 6 kap 2 a § 3 st Föräldrabalken). Det innebär att större hänsyn tas till vad barnet själv vill ju äldre och mognare barnet är. Barnet kan alltså få större inflytande i beslutet ju äldre barnet är, men ingen absolut bestämmanderätt förrän det blir myndigt vid 18 års ålder.

6 kap 2 § Föräldrabalken säger även att barnets behov, som står i 6 kap 1 § Föräldrabalken, ska tillgodoses, vilket innebär att trygghet och boende ska erbjudas barnet i fråga. 6 kap 11 § Föräldrabalken säger även att man ska ta barnets ålder, utveckling och mognad i beaktning vid bedömning av beslut. 6 kap 2 a § Föräldrabalken säger även att man ska ta i beaktande, vid val av boende, om barnet i fråga far illa på något sätt. 6 kap 3 § Föräldrabalken säger likväl att om det finns två vårdnadshavare så måste dessa två ta ett gemensamt beslut, ett beslut utan den ena förälders tillåtelse eller samtycke är inte gällande.

Vad innebär detta för dig?

Detta innebär du själv inte har någon rätt att bestämma vart du ska bo, men att du har en stor möjlighet att påverka detta beslut. Att inte fixa en ny bostad eller på något sätt flytta dig från ditt nuvarande boende kan vara ett brott eller oförenligt med föräldrabalken då ditt bästa inte tillgodoses. Utifrån den information jag fått så, enligt lagens mening, far du illa av att vistas i detta boende. Dock måste detta beslut om att flytta dig vara gemensamt av båda föräldrarna. Din mamma måste också gå med på detta. Alternativen är då att påpeka för dina föräldrar att låta dig bo kvar kan vara lagstridigt mot föräldrabalken, eller att vänta tills du är 18 år och flytta ihop med din pojkvän.

Hoppas att detta var till hjälp!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Oscar RudénRådgivare