Rätt att ärva i sin avlidna förälders ställe

Min ensamstående moster har inga barn. Inga föräldrar eller syskon i livet. Endast min syster och jag. Jag har uppfattat att vi syskon ärver lika efter henne. Om jag avlider före min moster, ärver då mina barn "min" del eller tillfaller allt min syster då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsordningen i svensk rätt framgår av 2 kap. ärvdabalken (ÄB). Eftersom er moster inte har några barn blir 2 kap. 2 § ÄB tillämplig (andra arvsklassen). Precis som du skriver följer av denna bestämmelse att du och din syster då ärver lika. Om du skulle ha avlidit före din moster kommer dina barn att ärva "din" del.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare