Räknas min el-scooter som en cykel eller moped klass II?

Hej!

Bråkar med mitt försäkringsbolag gällande definitionen på "cykel" när det kommer till min el-scooter.

Den är från byggd med en effekt på 700W men är oxo "strypt" till 250W och 20km/h för att passa våra svenska lagar och regler.

Jag kan som konsument inte få ut mer från den än de satta 250W och anser då att den borde gälla som "cykel" medans försäkringbolaget ser det mer som en moped klass 2 då den i grunden har en effekt på 700W.

Hur ställer man sig till detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar ifall din elscooter klassas som en cykel eller moped klass II, då den är byggd med en effekt på 700W men "strypt" till 250W.

Förenklat är reglerna såhär: En elscooter klassas som en cykel om den har en maxhastighet på 20 km/h och en motor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 W. Om den kör fortare än 20 km/h och har en starkare motor än 250W, räknas den som moped klass II. Men för att den ska klassas som en Moped klass II, måste den även nå upp till andra krav, som exempelvis att den ska ha en tramp- och vevanordning. (2 § lagen om vägtrafikdefinitioner)

Alternativt, om elsparkcykeln varken klassas som en cykel eller moped klass II, kan den klassas som "övrigt fordon" och får då inte föras på allmän väg.

Slutsats:

Det är svårt för mig att avgöra ifall din elscooter klassas som en cykel eller moped klass II utifrån den information jag fått i frågan. Exempelvis vet jag inte om fordonet har en tramp- och vevanordning eller uppfyller övriga krav på moped klass II. Men om jag skulle dra en slutsats utifrån det jag redogjort för ovan, skulle jag säga att den klassas som en cykel då dess kontinuerliga märkeffekt inte verkar överstiga 250 W samt ifall hastigheten max kan vara 20 km/h.

Dock, är mitt tips att kontakta trafikverket och höra vad de säger. Alternativt kan du kontakta en av våra jurister på lawline.se/boka, för vidare rådgivning och hjälp i frågan.

Hoppas detta gav dig lite klarhet i frågan. Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare