Räknas försäkring in i bodelning?

Vi är ett pensionerat par. Vi planerar att teckna tre olika kapitalförsäkringar dels med våra två barnbarn som förmånstagare, dels en med en av våra söner som förmånstagare. Behöver vi skriva ett testamente där det framgår att dessa k-försäkringar ska "leva vidare" hos respektive förmånstagare?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar att vid tecknande av livförsäkring, om det krävs mer än bara ett förordnande eller om ett testamente likväl måste tillkomma. Jag kommer nedan att presentera mitt svar främst utifrån Försäkringsavtalslagen (FAL) och Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad säger lagen?

FAL 14:1 -Försäkringstagaren har möjlighet att förordna att försäkringsbeloppet ska tillfalla en eller flera personer som förmånstagare.

ÄktB 10:5 - Den avlidnes livförsäkringar och individuellt pensionssparande från bodelningen undantas enligt ÄktB 10:5 under förutsättning att det finns en förmånstagare som då får kapitalet direkt enligt FAL 14:7 och LIPS 4:6.

Vad gäller för dig - Detta innebär att ett tecknande av förmånstagare förordnande räcker så att säga för att försäkringarna ska tillfalla dem ni önskar. Men vill ni vara extra säkra så skadar det aldrig att skriva ett testamente som förtydligar detta.

Hoppas att det var svar på er fråga.

Oscar RudénRådgivare