FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/08/2024

Räknar man av häktningstiden från fängelsestraffet?

Hej om en person fått 6,5 års fängelse plus vart häcktad 17 månader hur länge blir kvar av straffet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar över huruvida man räknar bort häktningstiden från ett tidsbestämt fängelsestraff. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om avräkning finns i lagen om tillgodoräknande av tid för frihetsberövande.

En person som är häktad i väntan på utredning eller dom anses vara frihetsberövad. Om man suttit häktad i 17 månader har man såldes suttit frihetsberövad i 17 månader. Vid händelse av att rättegången mynnar ut i en fängelsedom är huvudregeln att den tid frihetsberövade tiden ska tillgodoräknas det tidsbestämda fängelsestraffet (2 § första stycket lagen om tillgodoräknande av tid för frihetsberövande). Det handlar om att man räknar av den tid som en person suttit häktad från den tid som personen ska sitta i fängelse.

Det kan dock vara bra att veta att tillgodoräknandet av frihetsberövad tid inte är absolut. Det finns två undantag till när avräkning inte sker. Det första är om häktningstiden redan tillgodoräknats den dömde, och det andra är om personen avtjänat en frihetsberövande påföljd i ett annat mål samtidigt som denne suttit häktad (2 § andra stycket lagen om tillgodoräknande av tid för frihetsberövande).

Eftersom det inte framgår av din fråga huruvida något av undantagen ovan skulle kunna vara tillämpliga i detta fall kommer jag utgå från att dem inte är det. Svaret på din fråga blir därför att den dömdes straff (6,5 år vilket motsvarar 78 månader) verkställs i två steg; först genom häkte i 17 månader och därefter genom fängelse i 61 månader.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare