Procent i testamente?

Hej, Skriver nu på mitt testamente, jag har inga arvingar och vill testamentera till kusiner och kusinbarn. Jag har endast kontanta tillgångar samt lösöre (inget värdefullt). Jag har slutat jobba och lever på mina sparpengar just nu, därför vet jag ju inte hur mycket pengar jag har kvar när jag dör. Planerar att skriva fördelningen ung, så här: Kusin 1, 2 och 3 ska vardera erhålla 25% av tillgångarna. Kusinbarn 1, 2 och 3 ska dela lika på resterande 25%. Min fråga är om det går bra att skriva % på detta vis och inte faktiska belopp? Har inte sett detta när jag kollat på exempel på nätet. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns vissa formkrav som ska vara uppfyllda när man skriver ett testamente. Dessa framgår av 10 kap. 1 § Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) och föreskriver att:

  • testamentet ska upprättas skriftligen,
  • med två vittnen, och
  • undertecknas av samtliga (dig och vittnena)

Utöver detta förutsätter testamentets giltighet att vittnena vetat om att handlingen är ett testamente. De behöver dock inte få veta vad som står i testamentet. Enligt 10 kap. 2 § ÄB bör vittnena dessutom ange sitt yrke och hemvist vid sin underskrift samt tid för bevittnandet och övriga omständigheter som kan vara av betydelse för testamentets giltighet. Det som föreskrivs i 10 kap. 2 § ÄB är dock inget krav för testamentets giltighet, men det styrker handlingen ytterligare.

Det finns även vissa regler om vilka personer som kan vara vittnen, det föreskrivs i 10 kap. 4 § ÄB. Bland annat kan de kusiner och kusinbarn du avser att testamentera till inte vara vittnen vid upprättandet av testamentet.

För att besvara din fråga finns det inga formkrav vad gäller själva skrivelsen. Du kan således fördela dina tillgångar procentuellt mellan dina kusiner och kusinbarn utan hinder. Det är upp till dig hur och på vilket sätt du fördelar dina tillgångar i ditt testamente.

Slutligen kan man notera att det alltid är testatorns (det vill säga: din) faktiska vilja som i första hand ska försöka klarläggas vid en tolkning av ett testamente. Gör det därför så tydligt som möjligt vem som ska få vilken procent av dina tillgångar, för att undvika tolkningsutrymme.

Hoppas du fick svar på din fråga! Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare