FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/09/2020

Prick i registret utan polisanmälan?

Min son var med i en stöld om en 100kr plånbok.

Han blev fångad utav civilvakter och fick betala plånboken och sen gå utan några större bekymmer.

Dvs ingen polis inblandad.

Grabben är 18 år gammal. Kan han få en prick för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med en "prick" avses att man är registrerad i det s.k. belastningsregistret. För att registreras i brottsregistret så ska man ha dömts för ett brott, fått en ordningsbot från polisen eller liknande (3 § Lag om belastningsregister). Pricken finns kvar i belastningsregistret i ett antal år, beroende på vilken påföljd man döms till. (17 § Lag om belastningsregister)

I detta fall blev din son påkommen under stölden av civilvakter och fick betala för plånboken. Ingenting du har angett ovan tyder på att en polisanmälan har gjorts vilket innebär att en dom eller ordningsbot inte är aktuellt. Din son bör alltså inte kunna få en prick för stölden. Detta såvida inte en polisanmälan görs i efterhand, vilket ni då kommer att få kännedom om.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare