Presumtion för förskott på arv vad gäller gåvor till bröstarvingar

Hej, Jag har två söner som ska få vardera 500 tkr i Gåva. Inga fler arvingar finns.

Jag har fastnat för en formulering enligt följande "Villkor: Gåvan ska avräknas som förskott på arv. Gåvan ska vara gåvotagarens enskilda egendom. Även avkastningen av egendomen och egendom som träder i egendomens ställe ska vara enskild egendom."

Nu undrar jag om det har någon betydelse att formuleringen "Gåvan ska avräknas som förskott på arv." finns med? Blir det inte samma sak även om jag tar bort den formuleringen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av arvsrättslig karaktär och regleras främst i ärvdabalken (ÄB).

Gåva till bröstarvingar

Det finns en presumtion för att gåvor som bröstarvingar fått när arvlåtaren är i livet ska räknas som förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Denna presumtion kan dock brytas om det kommer fram saker som tyder på att tanken med gåvan inte varit att det ska räknas som ett förskott på arv. Bröstarvingar är bland annat ens barn, och dina söner är alltså bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). För tydlighetens skull är det kanske inte så dumt att skriva att det ska räknas som förskott på arv även om presumtionen finns eftersom det ur bevishänseende är svårt att ifrågasätta avsikten med gåvan om man tydligt skriver att det ska räknas som förskott på arv. Eftersom presumtion för förskott på arv finns vad gäller bröstarvingar blir det dock ungefär samma sak att ha med formuleringen du beskriver som att inte ha det.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare