Presktiption av borgenåtagande.

Jag har varit dum nog att gå i borgen åt en numera f.d. tjej för att hon skulle få hyra bostad. Saker och ting har inte gått så bra kan vi säga. Det jag undrar är att hur snabbt bör bostadsbolaget höra av sig till mig i egenskap av borgensman när personen i fråga inte betalar hyran?

Jag försöker just nu få det borgen annullerad då de inte haft kontakt med mig alls förrän ett år efter att första missade inbetalningen. Vilket jag spontant tycker verkar anmärkningsvärt sent. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta om det finns någon tidsgräns för när man kan begära betalning av en borgensman.

Borgen härstammar från en av Sveriges äldsta lagar Handelsbalken. Mer specifikt i kap 10:8-9§§. Dessa lagrum säger inte så mycket i dagsläget, men ger en grund för den moderna borgensförfarandet.

Utöver det så fungerar Borgensåtagandet som vilket avtal som helst och följer dessa avtalsrättsligaregler och principer. När din f.d flickvän inte uppfyller inbetalningen själv, innebär det att hennes fordran landar på dig som borgensman. Fordringar följer reglerna som vi hittar i Preskriptionslagen. Enligt Preskriberas fordringar 10 år efter uppkomsten.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare