FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/10/2022

Preskriptionstiden för rån av normalgraden och grovt olaga hot

Hej, jag har en fråga. En vän till mig begick ett mellangrads rån mot en butik med replika. Han blev misstänkt för rån och grovt olaga hot. Hur länge måste han håla sig gömd om han avviker från rättegången för att slippa fängelsestraff?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag uppfattar din fråga så är din vän misstänkt för rån av normalgraden och grovt olaga hot. Det du undrar är hur lång tid som ska förflyta innan din vän inte längre kan dömas för brotten han är misstänkt för. Nedan kommer jag att besvara din fråga. I svaret utgår jag från att gärningen ägde rum i Sverige.

Det din fråga handlar om är så kallad preskriptionstid. Preskriptionstid för brott regleras i brottsbalken (1962:700) och avser den tidsperiod, räknat från brottet, efter vilken straff inte kan utdömas för den brottsliga gärningen (35 kap. 4 § st 1 BrB). Om din vän inte häktas eller tar del av åtal för de brott han är misstänkt för inom preskriptionstiden kan han alltså inte få ett straff för gärningen (35 kap. 1 § st 1 BrB).

Preskriptionstiden räknas utgående från det högsta möjliga straff som kan dömas för ett brott. För rån av normalgraden är det högsta straffet fängelse i sex år (8 kap. 5 § st 1 BrB). För grovt olaga hot är det högsta straffet fyra år (4 kap. 5 § st 2 BrB). Preskriptionstiden för båda brotten är därför tio år (35 kap. 1 § st 1 p. 3 BrB). Din vän kan därför dömas till ett straff för brotten om han häktas eller tar del av ett åtal för brotten inom tio år från dagen för gärningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare