Preskriptionstid vid ersättning av ärr

Hej, mitt barn skadade sig på förskolan gör ca 11 år sedan. Hon har fått ett synligt ärr efter. Är inte förskolan skyldig att anmäla skadan eller låg det på mig som förälder? Vi har inte fått någon ersättning Mvh Pernilla

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ärrskador som uppkommit i samband med olycksfall kan ersättas under förutsättning att det funnits en aktiv försäkring vid olyckstillfället och när ärret uppkom. För att kunna begära ut försäkringsersättning krävs det normalt sett att ni uppsökte läkarvård i samband med olyckstillfället. De närmare förutsättningarna för att kunna få försäkringsersättning framgår regelmässigt av försäkringsvillkoren.

En skada bör emellertid anmälas så fort som möjligt hos det försäkringsbolag som din dotter är försäkrad i. Har det gått tio år eller mer är det dessvärre för sent att anmälan skada, rätten till ersättning är preskriberad. Att ärendet är preskriberat betyder att du inte längre har rätt till ersättning då det har gått för lång tid innan du anmälde skadan eller framställde ditt krav.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Marika HåkanssonRådgivare