FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/07/2020

Preskriptionstid för stöld och bedrägeri.

Hej!

Jag var på förhör för ungefär 2 månader sedan , jag är misstänkt för stöld och bedrägeri. Brottet dom misstänker mig för ska ha skett för fyra år sen, men jag tog in på förhör för två månader sen och sedan dess inte hört av något mer. Detta är alltså Inte grov bedräger eller grov stöd. Jag undrar hur lång tid det kan ta för dom att väcka åtal eller att det läggs ner och vad mina rättigheter är?

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

Preskriptionstiden för brott regleras i kap 35 i Brb. Lagrummet ger strikta regler om när preskriptionstiden går ut för vart brott, beroende på det högsta straffet för varje brott.

I andra st i samma lagrum sägs det även att om handlingen utgör fler brott, så är det brottet med högst straff som bestämmer när preskriptionen slår in.

I ditt fall handlar det om bedrägeri och stöld i normalgraden.

Stöld hittar vi i 8:1 Brb och bedrägeri i 9:1 Brb. Båda brotten har som högsta straffvärde på 2 år.

Det innebär att om vi går tillbaka till 35:1 så innebär det att preskriptionen slår in efter 5 år efter gärningens utförande. För att bryta preskriptionen gäller det att polisen åtalar dig inom den 5 årsperioden.

Då du är misstänkt för ett brott som skedde för 4 år sedan, måste polisen åtala dig inom detta år för att det inte ska preskriberas.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare