FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/09/2020

Preskriptionstid för olovlig körning

Hej,

Vad är preskriptionstiden för olovlig körning om domstolen ej hunnit väcka åtal.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Preskriptionstiden för brott regleras i 35 kap. Brottsbalken(BrB). När ett brott preskriberas kan inte den misstänkte längre åtalas för brottet. Längden på preskriptionstiden är beroende av hur långt straffet för brottet är.

Preskriptionstiden är enligt 35 kap. 1 § BrB följande:

Två år för brott som kan ge max ett års fängelse, fem år för brott som kan ge max två års fängelse, tio år för brott som kan ge max åtta års fängelse, femton år för brott som kan ge över åtta års fängelse, tjugofem år för brott som kan ge livstid.

Den som kör ett fordon utan att ha ett giltigt körkort för fordonet döms till olovlig körning. Grov olovlig körning regleras i 3 § Lag om straff för vissa trafikbrott. Den som döms för brottet döms till fängelse i högst sex månader. Detta innebär att brottet har en preskriptionstid på två år. När två år har passerat efter att brottet har begåtts kan ingen bli åtalad för brottet.

Carolina OlssonRådgivare