Preskriptionstid för ogiltighet av testamente

Hur lång tid har man på sig för att begära att ett testamente ogiltigförklaras?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Ärvdabalkens bestämmelser om testamente och där finns det två situationer som kan bli aktuella.

Situation 1: När ska man väcka talan för testamentets ogiltighet

När det gäller om du vill göra att ett testamente blir helt ogiltigt ska man väcka talan inom sex månader från det att man fick ta del av testamentet (14 kap. 5§ ÄrvB). Väcks inte talan inom denna tid har din rätt att överklaga enligt 13 kapitlets ogiltighetsgrunder gått förlorad.

Situation 2: När man ska väcka talan för utkrävning av laglott

Är det istället så att du vill utkräva din laglott kan du påkalla jämkning av testamente. En sådan talan ska ske inom 6 månader från det att man fick ta del av testamentet (7 kap. 3§ 3 st ÄrvB).

Med laglott menas hälften av arvslotten (7 kap. 1§ ÄrvB). Därav följer att arvslotten är arvtagarens andel i dödsboet.

Det som gäller i din situation

Av din fråga tolkar jag det som att du vill ogiltighetsförklara ett testamente helt. I sådana fall är det situation 1 som blir aktuell. Att observera är dock att en sådana talan måste ske på någon av grunderna enligt 13 kapitlet Ärvdabalken.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Är så inte fallet är du mer än välkommen att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Alexander WahlströmRådgivare