FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/02/2021

Preskriptionstid

Hej! Kan man dömas för brott, eller få strafföreläggande böter osv. för brott som redan preskriberats?

Hur lång är förresten preskriptionstiden för ofredande, olaga hot och förolämpning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett brott preskriberas innebär detta att man inte längre kan dömas till straff för handlingen. Detta gäller även strafföreläggande och böter.

Preskriptionstiderna inom straffrätten kan variera beroende på vilket brott det rör sig om men utifrån din fråga är det följande tider som gäller.

- Ofredande 5 år
- Olaga hot 2 år
- Förolämpning 2 år

Tiden för preskription börjar löpa när brottet avslutas. Om man är under 18 år börjar tiden löpa först när man fyllt 18.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare