Preskriptionsavbrott från försäkringskassan

Hej!

Har en fråga angående preskription och preskriptionstid. Hade en skuld hos FK sedan 1997, på förmycket utbetalt bostadsbidrag. När jag i Dec 2015 fick retroaktiva pengar från FK, så utan att avisera mig om detta, så drog man av skulden på bostadsbidraget mot de retroaktiva pengar jag skulle få. Efter det så drog försörjningsstöd också en större summa. Det resulterade i att jag stod utan pengar i 2 månader och höll på att förlora mitt boende.

Min fråga är: får det gå till så här, och kan FK hävda att preskriptionstiden för skulden är bruten för att en handläggare ringt och bett om en blankett för avskrivning av skulden?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hallå där! Kul att du vänder dig till oss på Lawline!

När det gäller preskriptionstid hos försäkringskassan så omfattas det av socialförsäkringslagstiftning och preskriptionslagen ska tillämpas. En skuld hos försäkringskassan preskriberas därmed efter 10 år, preskriptionslagen 2§.

Ett preskriptionsavbrott kan ske på många olika sätt, meningen med avbrottsbestämmelserna är att försäkringskassan ska på något sätt påminna dig om att skulden finns. Att en handläggare ringer dig och du på något sätt konverserar om skulden ses som en påminnelse och ett erkännande att skulden finns, preskriptionslagen 5§ 1st 1p. När de gör detta så börjar preskriptionstiden att rulla igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!
MvH

Binh TranRådgivare