Preskription av fordran

Hej,

Jag har fått ett krav på en skuld som är över 10 år gammal från PRA Group

jag har varit bosatt i Thailand över 10 år men haft min Thailändska adress registrerad hos skatteverket hela tiden och har inte fått några krav under tiden jag varit bosatt i Thailand, är inte detta preskriberat eller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen innan dess avbryts. Detta framgår av Preskriptionslag (1981:130) 2 § första stycket. Om preskriptionen avbryts så börjar en ny preskriptionstid à 10 år från dagen för avbrottet (Preskriptionslag 6 §). Ett sätt att avbryta preskriptionen, och därmed påbörja en ny preskriptionstid, är exempelvis om borgenären skickar ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran till gäldenären (Preskriptionslag 5 § punkt 2). Eftersom du inte har fått något skriftligt krav på över tio år så har fordringen preskriberats. Följden av preskription är att borgenären, i detta fall PRA Group, inte längre har någon rätt att kräva ut sin fordran (Preskriptionslag 8 § första stycket).

Notera dock att det finns fler sätt för att avbryta preskriptionen. Den kan ha avbrutits om du under preskriptionstiden har lovat att betala, erlagt ränta eller amortering eller på annat sätt erkänt borgenärens fordring (Preskriptionslag 5 § punkt 1). Den kan också ha avbrutits om borgenären under preskriptionstiden har väckt talan mot dig eller annars åberopat fordringen gentemot dig vid exempelvis domstol eller hos Kronofogdemyndigheten (Preskriptionslag 5 § punkt 3). Om någon av dessa händelser har inträffat så kan det ännu föreligga en ny preskriptionstid som löper 10 år från dagen för avbrottet, varav borgenären fortfarande har rätt att kräva ut sin fordran.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare