FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/01/2022

Preskription av brott

Jag blev sexuellt utsatt av min far när jag var mellan 6-9år. Jag är 36 år nu och har precis börjat ta tag i saken, sökt psykologhjälp med min PTSD som jag har pga detta. När jag kontaktade polisen för några månader sedan så berättade dom att brottet är preskriberat. Min fråga är: Finns det någon chans att få det o-preskriberat, med tanke på att jag fortfarande är "ett offer" i dagsläget och han har inte fått någon rättvisa alls.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brott enligt brottsbalken har olika preskriptionstider beroende på hur grovt brottet är. När ett brott har preskriberats betyder det att man inte längre kan väcka åtal för brottet och staten har då inte rätten att straffa personen för brottet. För de grövsta brotten såsom mord finns det ingen preskriptionstid. För andra brott varierar preskriptionstiden mellan 2–15 år. Det finns ingen lag i svensk som stödjer att det går att o-preskribera ett brott, det vill säga att när ett brott är preskriberat så kommer det för alltid att vara det.

Trots att du fortfarande är ett offer för handlingen som han utförde, handlar preskriptionstiden om vad staten kan göra mot din far. Du kan fortfarande vara ett offer för vad han har gjort, trots att staten inte längre kan straffa din far genom en påföljd för gärningen.

Hoppas att mitt svar kunde hjälpa dig.

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare